Dijital Yayıncılık Nedir?
Basılı Yayın ve Dijital Yayın Karşılaştırması
1. Sabit düz içerik
2. Tek yerden içerik
3. İnteraktiviteyok
4. Basılı referanslar gösterebilme
5. Eski sayılara ulaşma sorunu
1. Farklı ilgi çekici içerik
2. Web içerğini kullanabilme
3. İnteraktivitevar
4. Referanslarda link kullanabilme
5. İstenilen tarihteki sayıya ulaşma kolaylığı
Basılı Yayınla Dijital Yayıncılığın Avantajları
1. Yayın süresinin kısıtlı ve zamana dayalı olmaması
2. Ulaşım kolaylığı
3. Düşük maliyetler
3. Düşük maliyetler
4. Kullanıcı interaktivitesi
5.Taşıma kolaylığı
5.Taşıma kolaylığı
Dijital Yayıncılığın Diğer Sektörlerle Etkileşimi
- Habercilik
- Reklam
- Müzik
- Kitap sektörleriyle ile ilişkisi ve etkisi
Dijital Yayıncılığın Geleceği
- Online platformların bu kadar hızla büyüdüğü ve sıklıkla
kullanılır hale geldiği
günümüzde dijital yayıncılık da basılı yayıncılığa göre çok
fazla tercih edilir
olmaya başlamıştır.
- Her ölçekteki yayın grupları yayınlarını hızla dijital
ortama aktarmaktadır.
- Öte yandan alanın yeni olması ve yeni uygulamalar
endişeleri de beraberinde
getiriyor.
- Dünyadaki kitap fuarları dijital gelişmelerler ilgili
ipucu sunmaktadır.
Basılı Yayınların Yerini Dijital Yayınlar Alabilir mi?
“Bugün Amerika’da genç yaşlı herkes haberlerini
ekranlarından almayı tercih
ediyor. Telefonlar ve küçük el bilgisayarları bu iş için
yaygın şekilde
kullanıyor. Bu sosyal değişim içinde yayına sadece dijital
ortamda devam etme
kararı almak yalnızca doğal bir sonuçtu.” - Tina Brown
Newsweek Yayın
Yönetmeni
- Türkiye’de ve dünyada dijital yayıncılığın geleceğine
bakış
- Türkiye’den ve dünyadan örnekler, dijital yayına geçen
dergi ve gazeteler
- Basılı yayınların dijital yayına geçmelerinde kullanıcı
faktörü
- Sosyal yapının geleceğe etkisi
DİJİTAL YAYIN ARAÇLARI
Doksanlardan bu yana hızla değişen iletişim ortamları,
günümüzde, yeni medya olarak adlandırılan dijital mecralar bütününün önemini
arttırmıştır. Yeni medya, Neumann’ın da belirttiği gibi, coğrafi anlamda
uzaklığın anlamının değişmesinde, iletişimin gerçekleşme sayısının ve hızının
artmasında, interaktif iletişimin güçlenmesinde ve iletişimin farklı
biçimlerinin oluşmasında önemli katkılar sağlamaktadır. Yeni medyanın açtığı
yeni ufuklar iletişim biçimleri ile beraber iletişim araçları da değişmektedir.
Yeni medya uygulamalarını kullanarak, yapılan haberleri, üretilen içerikleri
zenginleştirmek için çeşitli araçlar geliştirilmektedir. Bu bağlamda,
gazetecilik araçlarına da her geçen gün yenileri eklenmektedir. 2014 yılı
sonunda bu konuda yapılan çalışmalar, bu araçların sayısının son iki yılda ne
deli hızla arttığını göstermektedir. Günümüzde gazetecilik için kullanılan
dijital araçların sayısı yüze yaklaşmıştır. Bu çalışmada, Journalismtools.io
web sitesi üzerinde bulunan dijital gazetecilik araçları incelendi. Bu
araçların görüntülenme sayılarına bakıldığında, ilk sırada “Flowchart for
Multimedia Storytelling”, son sırada ise “Whatsapp” yer almaktadır.
Dijital gazetecilik araçlarının kullanıcıya sunum şekline
göre bir sınıflandırması yapıldığında yüzde 30,4 oranı ile tercih edilen en
büyük payın ücretsiz sunumlara ait olduğu görülmektedir. Bunu %22,8 ile Android
izlemektedir. % 20,7 ise diğer onbir sunum şekli tarafından paylaşılmaktadır.
Freemium %13, dataviz ve IOS biçiminde ise %6,5 oranında sunulmaktadır bu
araçlar.
Bu araçların içinde en çok görüntülenen yirmi araca
baktığımızda ise sondan başa doğru, Hindenburg Field Recorder, ChatFuel, Video
Teleprompter, Mapbuildr, Esri Storymaps, Silk, Import.io, Gifs, Splice,
Highcharts, Animatron, Zpier, Interviewy, Data Portals, Field Recorder, MapHub,
Adobe Spark, Illustrio, Data Visualisation Catalogue ve Flowchart for
Multimedia Storytelling göze çarpmaktadır. Bu araçların özelliklerine kısaca göz atalım. Hindenburg
Field Recorder, telefon görüşmelerini, röportajları, toplantıları ve sesli
mesajları kaydedebilen alabilen bir kayıt aracıdır. Chatfuel, Facebook üzerinde
AI chatbox oluşturmak için kullanılabilen bir platformdur. Video Teleprompter,
iphone veya ipadin ön kamerasını kullanarak notlarınızı kayıt edebilmenizi
sağlayan bir aplikasyondur. Mapbuildr, web sitenize özel Google haritası koymak
için geliştirilmiş, kullanımı basit bir uygulamadır. Esri Storymaps, haritaları
metin, imaj veya multimedia içerikler ile kolayca kombine etmeyi sağlamaktadır.
Silk, isteyen herkesin interaktif veri görselleştirmesi yapabilmesini, bunu web
sitesinde yayınlamasını ve bu şekilde interaktif hikayeler oluşturmasına
yardımcı olmaktadır. Import.io ile herhangi bir web sitesindeki içeriği tabloya
dönüştürüp daha sonra analiz etmek üzere bir .CSV dosyası olarak indirebilmek
mümkündür. Gifs, Youtube, Vine, Instagram vb. üzerinden gif oluşturmak için
kullanılan bir web aracıdır. Splice, iphone veya ipad üzerinde profesyonel
görünümlü videolar oluşturmayı ve onları editlemeyi kolaylaştırmaktadır.
Highcharts ile web siteleri için interaktif tablolar oluşturulabilmektedir.
Animatron, HTML5 animasyonları ve interaktif içerik oluşturmak için kullanılan
kolay ve güçlü bir çevrimiçi araçtır. Zapier, 500den fazla uygulamayı birbirine
bağlamaktadır. Interviewy, gazetecilere röportajların ve diğer görüşmelerin
kaydedilmesinde yardımcı olan bir uygulamadır. DataPortals, dünya üzerindeki
açık veri portallarının en kapsamlı listesini sunmaktadır. Field Recorder,
yüksek kaliteli bir kayıt aracıdır. MapHub ile haritaya noktalar, çizgiler,
poligonlar veya etiketler ekleyerek interaktif haritalar oluşturulabilir. Adobe
Spark ile fikirler, dakikalar içinde, etkili sosyal grafiklere, web
hikayelerine ve anime edilmiş videolara dönüştürülebilmektedir. Illustrio,
indirilmeden önce çevrimiçi olarak kişiselleştirilebilen, kullanışlı grafikler
barındıran bir kütüphanedir. Data Visualisation Catalogue, veri görselleştirme
metodlarının bazılarını ana hatlarıyla sunmaktadır. Flowchart for Multimedia
Storytelling ise hikaye için doğru formu bulmayı sağlayan bir araçtır.
Neden Dijital Yayıncılık ?
Dijital yayıncılık, dünyada neredeyse tüm yayın gruplarının
tercih ettiği, ülkemizde ise daha yeni yeni tanınan kısaca yazılı ve görsel
materyallerin (katalog, broşür, kitap, dergi, gazete vb.) dijital ortama
taşınarak farklı dil ve kullanıcılarla etkileşimli hale gelmesini sağlayan
ekstra özelliklerle çok sayıda kişiye ulaşmasını sağlayan yayıncılık
platformudur. Bu platform aracılığı ile kişilere ulaştırılan yayınlara da
“Dijital Yayın” adı verilir.
Eğer yazılı veya görsel basılı materyallerinizi dijital
ortama taşımak, derginizi, kataloğunuzu veya broşürünüzü dijital ortamda
yayınlayarak milyonlarca kişiye ulaşmak istiyorsanız
İnternetin günümüzde her eve girmesinin yanında gelişen
mobil teknoloji ve yaygınlaşan mobil internet kullanımıyla birlikte internet
artık her an hayatımızın bir parçası olmuştur. Bu gelişmelere paralel olarak
firmalar basılı yayınların müşterilerinin beklentilerine yeteri kadar cevap veremediği
farkederek dijital yayıncılığa hızlı bir geçiş yapmıştır.Dijital yayıncılık,
basılı olarak yayınlanmış dergilerin,katalogların dijital ortama taşınarak ya
da materyalin sadece dijital ortamda oluşturularak okurlara çevrimiçi bir
şekilde sunulmasıdır. Dijital ortamda çevrimiçi olarak okurlara sunulan dergi
ve kataloglar, kullanıcılara çeşitli etkileşimler sunarak ürününüze daha fazla
vakit ayırmalarını sağlamakta ve duydukları memnuniyet ciddi şekilde
artmaktadır.
Neden Dijital
Yayıncılık
1
Kullanıcı Sayısı
Kullanıcı Sayısı
Günümüzde neredeyse herkes akıllı telefon veya tablet
kullanmaktadır. Sizler dergi ya da kataloğunuzu dijital ortamda yayınlayarak
okuyucularınızın her an yayında olabilecek, çok düşük bir maliyetle milyonlarca
kullanıcıya ulaşabileceksiniz.
2
Maliyet
Basılı yayında mevcut olan baskı öncesi süreci, yayıyın
basılması ve dağıtılması gibi zorlu ve maliyetli süreçleri aşarak ürününüzü
düşük maliyet ile okurlarınıza sunabileceksiniz.
3
Kullanıcı
Memnuniyeti
Okurlarınızı Basılı yayının taşınması, kaybolması, eskimesi
gibi dertlerden kurtarmak istemez misiniz? Dijital yayıncılık sayesinde her
zaman okurlarınızın yanında olun ve mobil cihaz üzerinden bildirim göndererek
dergilerinizin yeni sayılarından okurlarınızı haberdar edin. Bayiye gitme
derdini ortadan kaldırın , okurlarınızın bir tık uzağında olun!
4
Yenilik ve Prestij
Yurtdışında gazete,dergi ve kataloglar günümüzde matbaa
yerine önce AppleStore ve Google Play Market’e gönderiliyor. Ülkemizde yeni
gelişen bu sektörde yeniliğin öncülerinden olun, sektörünüzde fark yaratın.
Sektörünüzdeki rakipleriniz hala basılı yayınlar ile uğraşırken siz yerinizi
dijital ortamda alın, ülkemizdeki sayılı kurumlar arasında yer alın.
Şu anda ülkemizde de herkesin aşina olduğu basılı
materyaller ve bunların yayımlanmasında profesyonel kişiler varken neden düzeni
bozup dijital yayıncılığa geçmelisiniz kısaca değinelim.
Hedef Kitle : Yayınladığınız
basılı materyalleri çeşitli dağıtım kanallarıyla hedef kitlenize ulaştırmaktasınız.
Bunun için harcadığınız emek, para ve zaman sonucunda ulaşabildiğiniz kitle
belli seviyelerde kalır. Fakat bugün akıllı telefonu ya da tableti olmadan
evden çıkmayan insanları ve bu populasyonun inanılmaz bir hızla arttığı
düşünüldüğünde, zahmetsizce yayınınızı milyonlara ulaştırabileceksiniz.
Maliyet : Basılı
materyallerin hazırlanması, yayınlanması ve dağıtımı ciddi bir emek ve bütçe
isteyen bir iştir. Ancak dijital yayıncılık sayesinde bu harcamalar minimal
düzeyde kalacak ve istediğiniz zaman yayınınızı güncelleyebileceksiniz.
Kullanıcı Etkileşimi
: Kitapları, dergileri vb. materyallerinizi kullanıcıların
taşıması, yayının
güncellenemeyip yerine yenisinin alınması, kaybetme, eskime vb. dertler düşünüldüğünde kullanıcılarınızın bayiye gitme sorununu ortadan kaldırıyor ve tek bir tuşla yayınınıza ulaşmasını sağlıyorsunuz. Ayrıca yeni sayı çıktığı zaman bildirim yolluyor, kullanıcılarınızla hep iletişimde kalıyorsunuz. Farklı görsel veya yazılı özellikler ekleyerek kullanıcılarınızın yayın üzerinde daha fazla vakit geçirmesini sağlıyorsunuz. Bu sayede iki taraf da mutlu oluyor.
güncellenemeyip yerine yenisinin alınması, kaybetme, eskime vb. dertler düşünüldüğünde kullanıcılarınızın bayiye gitme sorununu ortadan kaldırıyor ve tek bir tuşla yayınınıza ulaşmasını sağlıyorsunuz. Ayrıca yeni sayı çıktığı zaman bildirim yolluyor, kullanıcılarınızla hep iletişimde kalıyorsunuz. Farklı görsel veya yazılı özellikler ekleyerek kullanıcılarınızın yayın üzerinde daha fazla vakit geçirmesini sağlıyorsunuz. Bu sayede iki taraf da mutlu oluyor.
İnovasyon: Yurtdışındaki
gazeteler,dergiler ve kitaplar artık yayınlarını matbaa yerine öncelikle App
Store’a gönderiyor. Ülkemizde de bu yolu tercih eden Milliyet gibi büyük gazeteler
var. Her zaman gelişen,değişen kullanıcı tercihlerini takip etmeyip eski düzeni
sürdürmeye çalışırsanız zamanla sizin aleyhinize işleyecektir bu süreç. Her
zaman yeniliği ve güncelliği takip edin.
Prestij: Daha
yeni olan bu süreçte siz yayınlarınızı dijital ortama taşıyan ilk firmalarda
n biri olarak hedef kitleniz üzerinde olumlu etki bıracaksınız. Bu size ve kurumunuza prestij kazandırarak rakipleriniz basılı yayınlarla uğraşırken seviye atlamış olacaksınız.
n biri olarak hedef kitleniz üzerinde olumlu etki bıracaksınız. Bu size ve kurumunuza prestij kazandırarak rakipleriniz basılı yayınlarla uğraşırken seviye atlamış olacaksınız.
DİJİTAL YAYINCILIK
TELİF HAKLARI ?
İnternetin hızlı bir şekilde gelişmeye başlamasıyla
,internet ortamındaki yayınlar da hızlı bir gelişme göstermeye
başlamıştır.Bu durumun başlıca nedenleri arasında;hızla artan bilgi miktarına
çözüm aramak,dijital araçların ortaya çıkması sonucu yayın patlamasının
yaşanması,bu yayın patlaması sonucu bilgi miktarının artması ve nitelikli
bilgiye olan ihtiyacın artması sonucu yükselen fiyatlar ve kurum ve
kuruluşların yayınlarını İnternet ortamıyla sunmaya başlaması yer
almaktadır.Tüm bu koşullar ele alındığında İnternet ortamındaki yayınların
kullanımının kontrolü ve eser sahiplerinin haklarına sahip çıkmak telif hakları
ile ilgili düzenlemeler ile sağlanmaktadır.Telif hakları ile ilgili
düzenlemeler tüm dünya üzerinde yapılmış ve halen yapılmaya devam etmektedir.Elektronik
ortamdaki yayınların telif hakları yazılı ve basılı eserlerin telif haklarına
göre daha zor ve daha kapsamlı haklardır.Çünkü elektronik ortamdaki yayınların
kopyaları çok kısa bir süre içerisinde binlerce hatta milyonlarca
çoğaltılabilmektedir. Kopyalanan eserlerle,eser sahibinin yazmış olduğu özgün
eser arasındaki farkı anlamak neredeyse imkansız bir hale gelmiştir.Bu sorun da
elektronik ortamda yer alan eserlerin telif haklarını her geçen gün daha
sıkıntılı bir hale getirmektedir.Elektronik yayınların telif hakları ile ilgili
düzenlemeler yapılırken dikkat edilmesi gereken önemli bir nokta da internetin
özgürlükçü yapısını korumaktır.Bugün dünya üzerinde telif hakları ile ilgili
yapılan ve yapılacak olan çalışmalarda elektronik yayınları etkin bir şekilde
kullanan gelişmiş ülkelerde,internetin özgürlükçü yapısını korumaya yönelik
olması gerektiği ve internetin bu özelliğine zarar verilmemesi gerektiği
vurgulanmaktadır.
Bilgi ile uğraşan bilim
adamları,araştırmacılar,kütüphaneciler vb. her meslekten olan kişilerin bilgiye
daha kolay ve hızlı bir şekilde ulaşması internet ortamındaki elektronik
yayınların artması ile olacaktır.Bu alandaki gelişmelerde hiç kuşkusuz
elektronik ortamda bilgi üreten kişilerin ,eser sahiplerinin haklarının korunması
ve kullanım sırasında ortaya çıkacak sorunların önlenmesiyle olacaktır.Çünkü
bilgi üreticilerin hakları ne kadar iyi gözetilirse bu kişilerin gerek
harcadıkları emek gerekse oluşturdukları eserlerin özgünlüğü ve değeri boşa
gitmemiş olacaktır.Bu eserlerin kopyalama ya da başka yollarla çoğaltılması
sonucu hem eserlerin güvenilirliğine gölge düşürecek hem de kendi
alanında belirli bir değere sahip eserlerin değerini yitirmesine yol açacaktır.
Dünyanın hiçbir yerinde internet ile ilgili hukuki ve teknik
altyapı henüz tam anlamıyla oluşmamıştır.Bu durumun nedeni ise;internet
üzerindeki yayınların telif hakları ile ilgili düzenlemelerin yapılması her
geçen gün hızla değişen sayısal dosyalar ve internetteki uygulamalar ile daha
zor bir hale gelmektedir.Bu nedenle telif hakları ile ilgili çalışmalr hızlı
bir şekilde değişme göstermeye başlamıştır.
Telif hakları ulusal haklardır.Günümüzde kabul gören telif
hakları ile hukuksal düzenlemeler şunlardır;
-Bern Antlaşması,
-Roma Antlaşması,
-Cenevre Antlaşması,
-Universal Telif Hakları Antlaşması ve
-GATT-TRIPs (Dünya Ticaret Örgütü (WTO) Antlaşmaları)
Türkiye’de telif hakları ile ilgili 5846 sayılı kanun 1951
yılında yasalaşmıştır.Bazı maddelerin değiştirilmesine ilişkin kanun ise 4630
sayılı kanun 2001 yılında kabul görmüştür.Kanunda eserin tanımı “sahibinin
hususiyetini taşıyan ilim ve edebiyat,musiki,güzel sanatlar veya sinema
eserleri olarak sayılan her nevi fikir ve sanat mahsulu” olarak
yapılmaktadır.Bu ifadeye göre eser niteliğinin tespitinde iki şart aranmaktadır.Birincisi;eser,sahibinin
özelliğini taşımalıdır.Bağımsız bir fikri çalışma sonucu olmalı ve sahibinin
yaratıcılığını yansıtmalıdır.İkincisi ise;eserin kanunda belirtilen ‘ilim ve
edebiyat eserleri,musiki eserleri,güzel sanatlar eserleri,sinema eserleri’ kategorilerinden
birisine girmesi gerekmektedir.
Türkiye’deki ve dünyadaki diğer ülkeler düşünüldüğünde telif
hakları ile ilgili bir sürü kanunlar ve yasalar çıkartılmasına ve antlaşmalar
imzalanmasına rağmen halen kesin çözüm bulunamamış olması,elektronik ortamdaki
yayınların telif hakları konusunda ne kadar çaresiz olduğunu gözler önüne
sermektedir.Bu durum da eser sahiplerinin ürettikleri özgün eserlerin izinsiz
bir şekilde kullanılmasına yol açmakta ve onların sahip oldukları telif
haklarının çiğnenmesine zemin hazırlamaktadır.
Elektronik yayınların telif hakları alanında tüm
ülkelerin yapacakları çalışmalar hiç şüphesiz teknik ve hukuksal ilerleme ile
beraber olacaktır.Bilginin tüm dünyada etkin,hızlı bir şekilde kullanılabilmesi
ve işlevselliğinin artması için telif hakları alanında yapılacak çalışmalar
büyük bir önem taşımaktadır.Telif hakları konusunda yapılacak çalışmalar
bilginin güvenilirliği,özgünlüğü ve değerini kaybetmemesi için son derece
önemlidir.Bu yüzden de bu alanda yapılacak çalışmalar son derece iyi tasarlanmalı,kapsamlı
bir şekilde düşünülmeli ve insanların harcadıkları zaman ve emek göz önünde
bulundurulmalıdır.
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder